Accés al contingut Accés al menú de la secció
Inici  > “Fu la Spagna!”  > “Fu la Spagna!”
 

“Fu la Spagna!”

 
Afegeix al calendari de Google
 

La mirada feixista sobre la Guerra Civil a Terrassa

“Fu la Spagna!”

Entre gener i maig de 1938 es van produir els pitjors bombardejos que l’Aviazione Legionaria italiana va llançar des de Mallorca i altres bases peninsulars. Les bombes van encertar blancs militars i civils a Barcelona, Granollers, Tarragona, Tortosa, Castelló, Sagunt, València, Alacant i altres localitats de la rereguarda republicana.

L’exposició fotogràfica il·lustra, per primera vegada en conjunt, el significat de la intervenció militar de la Itàlia feixista en aquell conflicte intern internacionalitzat.

Es tracta d’una exposició organitzada pel Museu d’Història de Catalunya, en col·laboració amb el Centro di Studi sul Cinema Italiano, i comissariada per Daniela Aronica i Andrea Di Michele.

El Museu de Terrassa ha organitzat, en el marc de l’exposició, el cicle gratuït de cinema “Les imatges per a la memòria. Iconografia feixista i Guerra Civil espanyola (2016-2019)”.

Els documentals produïts a la Itàlia feixista s’han pogut localitzar gràcies a un acurat rastreig en diferents arxius europeus. Alguns títols no es van ni estrenar en el seu dia a causa de la precipitació dels esdeveniments a escala internacional. Aquestes són les sessions previstes al maig:

Sessió 2. Dilluns 15 de maig a les 18.30 h: Introducció, passi de nou documentals i col·loqui posterior. 

  • Le organizzazioni falangiste a Palma di Maiorca (1936, 10’, sense so): El curtmetratge se centra en el procés feixista de Mallorca, guiat pel camisa negra Arconovaldo Bonacorsi, àlies Comte Rossi.
  • ¡Arriba España! (1936, 14’, VOSE):El documental de muntatge, farcit d’imatges de gran efecte visual, resumeix els primers mesos del conflicte des d’una òptica propera a les consignes falangistes. Toledo, Palma... però sobretot el xoc entre les dues Espanyes: la "veritable" i l’altra.
  • Sulla soglia di Madrid "La Dolorosa" (1937, 9’, sense so): L’espectador es catapulta entre els pavellons en ruïnes de la Ciutat Universitària dels afores de Madrid. S’intenta transmetre la idea d’una imminent caiguda de la capital. Però res més lluny del que estava passant en realitat.
  • La liberazione di Malaga (1937, 13’, VOSE):Relata l’avanç d’una de les tres columnes, integrada per militars i camises negres procedents d’Itàlia, fins a l’entrada de Màlaga.
  • La liberazione di Bilbao (1937, 15’):Aquest curtmetratge situa l’espectador en la zona de combat amb la intenció de convertir-lo en testimoni "presencial".
  • Orfani spagnoli in Italia (1937, 11’, sense so): En un intent per guanyar-se les simpaties del públic de la zona "nacional", es va realitzar aquest documental sobre l’acollida rebuda per nens i nenes espanyols en un campament d’estiu prop de Roma.
  • La fin del frente rojo cantábrico: la toma de Gijón (1937, 8’, VE):És l’única peça del cicle que es conserva amb doblatge original en castellà: una raresa en tots els sentits. Els documents de l’època recullen testimonis sobre el desconcert que es va crear per la locució no professional que va desencadenar hilaritat general. Un resultat oposat al que es buscava.
  • La tierra del Cid (1938, 11’, sense so): Aquest documental de muntatge estableix connexions entre moments culminants de la història d’Espanya i el seu present, també "gloriós". La narració és calcada a la reinterpretació que fa el Duce de molts capítols de la història d’Itàlia, particularment a l’imperi romà.
  • La battaglia dell’Ebro (1938, 14’, VOSE): El títol enganya. En realitat ens trobem davant de les primeres operacions que es van desenvolupar pel Front de l’Ebre abans de la històrica batalla i al moment de l’entrada dels "nacionals" a Catalunya, que va culminar amb la presa de Lleida i Gandesa.

Sessió 3. Dilluns 22 de maig a les 18.30 h: Breu introducció a càrrec de Daniela Aronica, comissària de l’exposició "Fu la Spagna!", passi dels documentals i col·loqui posterior.

  • Volontari (1938, 47’, majoritàriament sense so): L’afany per celebrar el renovat impuls de la guerra va portar algú, des de l’Instituto Luce, a recopilar una antologia dedicada a l’acció del cos expedicionari italià. El muntatge es va realitzar de forma incoherent i a causa de les protestes dels alts comandaments militars italians, el film es va retirar immediatament.
  • Los Novios de la Muerte. Il film dell’Aviazione Legionaria nel cielo della Spagna (1938, 30’, VOSE): L’any 1938 dues noves entitats van trencar amb el monopoli del Luce en relació amb la producció documental, i el bateig de l’Editoriale Aeronautica no va poder ser més aconseguit cinematogràficament. El film és una petita obra mestra de cinema bèl·lic.
  • Cielo spagnolo (1938, 19’, VOSE):El curtmetratge es va plantejar per difondre els avenços de l’aeronàutica italiana. Es pot considerar una interessant mostra de cinema industrial.
  • ¡España una, grande, libre! "Dalla barbarie rossa al trionfo della civiltà fascista", de Giorgio Ferroni (1939, 23’, VOSE): En relació amb la representació de l’enemic, el cinema feixista va adoptar, sense fissures, el punt de vista del cine "nacional". Juntament amb la representació de la dona, es podria afirmar que aquest va ser l’únic àmbit on les seves lectures de la "realitat" de la guerra van ser perfectament coincidents. ¡España una, grande, libre! n’és una prova clara.

Sessió 4. Dilluns 29 de maig a les 18.30 h: Introducció, passi dels documentals i col·loqui posterior.

  • ¡No pasarán! (sic) (1939, 87’, VOSE) Concebut com una suma dels principals esdeveniments bèl·lics, aquest documental de muntatge està estructurat en quatre seqüències, clàssicament ordenades al voltant de conceptes fundacionals de la mitologia franquista. 

 

Presentació del llibre: La Guerra Civil española en la propaganda fascista. Noticiarios y documentales italianos (1936-1943), a càrrec de Daniela Aronica, autora del llibre, i de Javier Rodrigo, professor agregat de la UAB i historiador.

Dimecres 3 de maig, a les 19 h
Casa Alegre de Sagrera (carrer de la Font Vella, 29)
Activitat gratuïta.

El llibre, escrit per la doctora Daniela Aronica i editat l’any 2017 per Shangrila Ediciones, aprofundeix en les relacions entre Itàlia i Espanya durant i després de la contesa, des d’una vessant italiana.

El discurs se situa entre el 17-18 de juliol de 1936, quan es produeix la insurrecció contra el govern legítim, i el 25 de juliol de 1943, moment en què Mussolini va ser deposat.

És el resultat d’un exhaustiu treball de localització i catalogació dels materials audiovisuals i la reconstrucció de la història productiva en interconnexió amb el context politicomilitar de l’època. En aquest sentit, ha permès indagar sobre la contribució del cinema de no ficció realitzat des de la Itàlia de Mussolini a una història cultural de la Guerra Civil i al debat pròpiament historiogràfic.

 
 
Quan

Data:  30.04.2017 - 25.05.2017

 
On

Museu de Terrassa

C. de la Font Vella

Terrassa

 

De dimecres a dissabte, de 10 a 13.30 h i de 16 a 19 h
Diumenges, d’11 a 14 h
Dilluns, dimarts i festius, tancat

    No hi ha informació relacionada

Museu de Terrassa :  http://www.terrassa.cat